Snyggtuggummi

Snyggtuggummi

Jag är en av få personer som älskar reklam. Som marknadsförare så fascineras jag över hur vissa företag väljer att "sälja" sina produkter. Debatten om denna produkt var som hetast under sommaren men jag kan inte undgå att analysera mitt eget köpbeteende i denna fråga. - Jag pratar om snyggtuggummit.
Konsumentverket granskar i dagsläget kosttillskottet, snyggtuggummit, Vigo Beauty. Varför? Ett tuggummi som påstår att man blir snygg när man tuggar det. Eller det påstår de egentligen inte men det är så gemene man uppfattar produkten. Därför är snyggtuggummit under granskning för falsk marknadsföring. Antula Healthcare som tillverkar produkten säger dock inte att man blir snyggare utan "bibehåller" en sund hud. Men går man in på hemsidan så kan man läsa:
"vigo BEAUTY passar dig som tar hand om ditt yttre och prioriterar en hälsosam livsstil. vigo BEAUTY finns i god fruit mint smak och innehåller B-vitaminer och selen för starkare hår och naglar, samt betakaroten som bidrar till sund och elastisk hud."
Jag förstår den allmänna missuppfattningen kring denna produkt. Men seriöst, ingen kan väl tro på det ändå...

 

Så till Tv-reklamen. Var ska jag börja... Vigo säljs ju med tre olika funktioner, Active, Focus och Beauty. Vilka personer tror de då ska tilltala köparna. Jo en sportkille tuggar Active, en nördkille tuggar Focus och en tjej tuggar Beauty. Så dåligt, så stereotypt. Detta var också en bidragande faktor till att jag från början trodde att det var ett skämt. Se tv-reklamen

Men vad tror ni att jag gör i slutändan? Med alla mina insikter om marknadsföring samt vanligt "sunt förnuft". Självklart vet jag att jag inte kommer att uppnå någon direkt skönhet genom att tugga detta tuggummi men ändå kan jag såklart inte låta bli att prova denna produkt. Har jag då ändå "gått på" reklamen?